zondag 22 februari 2009

Iemand tips?

vermiljoenjurk

Deze jurk maakte ik van de grote lap stof die ik onlangs in de kringloopwinkel kocht voor een habbekrats. Het is een soort tafellaken-stofje. Er zit wat reliëf in. Het bandje kocht ik op de rommelmarkt.

detail band

Eigenlijk ben ik er helemaal niet content van. Het bandje loopt wat scheef. Ik vind het echt heel moeilijk om een bandje mooi recht te laten lopen over de jurk. Nochtans heb ik veel spelden gebruikt. Nu ja, als ze het aanheeft zie je het amper, ik heb dus absoluut geen zin om het weer los te maken omdat ik vrees dat ik het er niet beter op krijg.
De biais lukte ook niet goed, het is één lang eind met veel bochten, en het is supersmal. Ook vind ik het wit niet zo mooi passen bij de andere kleuren. Als sluiting gebruikte ik drukknopen, genaaide drukknopen omdat ik niet weet hoe ik de andere soort erop moet krijgen. Nu geeft dat wel lelijke draadjes aan de bovenkant. Ik had gedacht van daarover ook een stukje band te naaien, maar twijfel eraan.

Zou ik donkerblauwe biais over de witte heen stikken? Sowieso ziet het er aan de binnenkant erg slordig uit. Wat bredere biais zou dat kunnen verbergen. Of zou ik groene nemen? Er zit ook een groen stipje in het band. Of is de witte best ok? En wat doe ik met de sluitingen, een stukje band erover of een stel knopen erop naaien. Maar welke kleur dan?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb onlangs een lap stof gekocht en wilde een dergelijk soort jurk daarvan maken. Waar heb je het patroon vandaan?

    Ik zou de witte biais laten zitten. Het staat goed bij het rood. En knopen op de sluitingen is inderdaad wel een goede oplossing. Wat voor? Misschien een ouderwets-achtig iets zoals een blauw molentje? Dat vind ik wel bij de band passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In naaiwinkels kan je drukknopen kopen met een plastic toestelletje bij om ze te bevestigen. Je moet ze er dan met een hamer inslaan. Er bestaan ook speciale tangen voor. Waarschijnlijk een goeie optie als je zoals jij nog veel wil naaien. Dan heb je al die draadjes niet. Ik vind de witte biais mooi, maar als je hem slordig vindt, kan je er misschien bredere witte overheen doen? Wat het bandje betreft, misschien eerst plakken met lijmspray, zoals Mme Zsazsa doet met applicaties? Dit is maar een idee, want 'k heb geen ervaring op dat vlak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wit ook wel goed staan eigenlijk. Dus ik zou het zo laten of zoals An zegt, een bredere witte erover.

    Leuk kleedje wel! Als het patroon ergens te vinden is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 't wit ook niet storend, hoor. Maar, een beleg is stukken makkelijker, je moet je er gewoon eens aanzetten. en dan los je het probleem met die drukknopen ook meteen op. Ik geef je wel eens een hoop stofoverschot mee, om op te oefenen, en een drukknooptang...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat met jullie prachtige blogje en al even prachtige dochters.

    Hier een dochter (°maart 2006) die (dankzij jullie) fan is geworden van knofje. Maar nu heb ik een vraagje: is de DVD van Knofje zo verkrijgbaar bij Fnac of enkel op bestelling?

    Bedankt alast en groetjes,
    Katja (mama van Yane)
    http://yanem.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stien, je hebt me de naaikriebels doorgegeven!
    Door hier wat te komen piepen bij mme Zsazsa verzeild geraakt en door de aprilmama's gebeten door het virus :-)
    Ik heb nu ook een meisje he, maar R krijgt ook zijn dingetjes hoor!

    Groetjes Lot

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lol wat een vragen.

    Ik zou idd zoals Vermiljoen zegt voor een beleg gaan dat is makkelijker en deftiger.
    Een beleg kan je altijd zelf bijtekenen eens je weet hoe het in elkaar zit, volg jij gaan naailes?
    Biais is wel leuker, maar je moet het er idd goed opkrijgen.

    Ik trek gewoon een streep op de stof als ik er iets opnaai en dan naai je dat bandje overal een halve cm over de streep zodat die niet meer opvalt.

    Ik vind gewone knopen ook heel leuk, maar dan zit je weer met het probleem dat sommige knoopsgaten echt lelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Merci voor de tips!

    Even antwoorden op de vragen:
    @Ruthy: Het patroontje tekende ik zelf, ik vind dat voor zo'n eenvoudige jurkjes veel gemakkelijker dan uit een blaadje, zoveel lijnen dat er op een patroonblad staan!!! Ik vind dat moeilijk! Ik heb gewoon 1x een rug overgetekend van een kleedje dat Stella goed past. Ik teken de helft en plooi het papier dan dubbel. Als je dan knipt heb je 2 gelijke en symmetrische kanten. Het voorpand varieer ik naar waar ik goesting in heb. Ik maakte al een wikkeljurkje, jurkje met sluiting op de rug (met knoopje en elastieken lus) en nu dit systeem. Meestal verzin ik het terwijl ik aan het overtekenen ben. En ja als het dan eens niet klopt dan heb ik weeral bijgeleerd.

    @Yane: merci voor de complimenten! De dvd van Knofje is niet meer te koop bij Fnac, je kan hem wel bestellen, kost slechts 5,99€ en het duurt maximum 2 weken. Misschien dat je 'm elders ook wel kunt bestellen. De meisjes hier zijn er aan verslaafd... Knofje draagt trouwens heerlijke jurkjes, ik probeer er zeker ooit ook zo eens eentje! Maar dan moet ik eerst nog mouwen leren naaien :-)

    @Lot: leuk seg! En idd Mme Zsazsa is nogal inspirerend :-)

    @Vermiljoen: is dat echt zo gemakkelijk dan? Een beleg? Ik durf da nie... Maar dat is wss omdat ik er geen jota van snap. Ik gebruik juist zoveel biais omdat ik dacht dat de gemakkelijkste manier was. Lief van je dat je me zoveel raad geeft!

    @Mme Zsazsa: neen geen naailes...ik hoop me in te schrijven in mei om te kunnen starten in september. Voor beginners is er alleen maar een vanaf september...ik kijk er al naar uit! Tot dan is het trial and error, leerzaam maar vaak enorm frustrerend :-) En wat die knoopsgaten betreft: ik maak alleen maar lelijke maar verdenk mijn machine ervan mij te boycotten. Misschien kan ik wel valsspelen en er gewoon grote knopen opnaaien.

    Ik ben er dus nog niet uit welke biais ik erover zal doen. Het jurkje hangt hier in de leefruimte zodat ik er veel op kijk, in de hoop dat ik ineens een geniale inval krijg. Ik heb het gevoel dat er iets ontbreekt. Misschien een applicatietje erop...We'll see...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat een vragen!? Is het die tijd van de maand misschien? Ik vind het er geweldig uitzien! Ik zou wensen dat ik zoiets in elkaar kreeg!
    Wat er hooguit mist is een zonnetje buiten en een paar witte gympies eronder.
    Je zou een groen geruit half rond zakje kunnen naaien in het midden. Maar ik ben dan een groot fan van Pipi-jurkjes. Dat geldt vast niet voor iedereen! Of misschien twee witte nep-knopen aan de bovenkant bij de schouders...
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ALs je nog wat van dat rommelmarkt band overhebt,zou een strikje boven midden onder de hals wel leuk zijn,om die witte lijnen te breken.En i.p.v knopen is klittenband ook mooi en kinderen vinden dit gaaf kunnen ze zelf makkelijk open en dicht doen.Dit doet me aan de overgooiertjes denken die mijn moeder voor mij maakte(1972)leuk dat ze weer hip zijn,ik vind hem beeldig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb zelf ook altijd dat probleem met biais en heel veel anderen ook volgens mij.... maar ik vind t niet storend, het ziet er wel mooi uit! heel leuk dat je dat allemaal doet. en wat een prachtige kinderen heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben een echte beginnende naaister en ik zou ook voor een beleg gaan. Het is gewoon het bovenste stuk van je jurk nog eens overtekenen, dan goede kant op goede kant naaien en keren. Veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen