zaterdag 2 januari 2010

vogeltjes voor mijn kleine zus

Mijn kleine zus is vijftien en mijn metekindje. Ik was twaalf toen ze geboren werd en op slag verliefd op haar. Ze was vanaf haar eerste dag het mooiste meisje van de wereld, en ook de liefste en de braafste. Ik herinner me nog goed hoe ze als kleine baby kon schaterlachen van mijn 'nijntje-het-konijntje-poppenspel', hoe ze al wankelend haar eerste stapjes zette in zonnig Frankrijk, hoe ze haar eerste nieuwjaarsbrief voor me voorlas, hoe we samen met de poppen speelden, hoe ze me huilend en smekend om terug te komen opbelde op de trein richting mijn kot (en hoe ik haar dan meesniffend uitlegde dat dat niet kon)...

U merkt het, het is een specialeke, dat metekindje van mij. Met enorm veel liefde maakte ik deze rok voor haar.





Enkele weken geleden kwamen mijn twee zussen langs en werden ze helemaal opgemeten. Ze kozen allebei een modelleke uit een van mijn boekskes en kozen een stofke uit de Vermiljoenshop. Het metekindje was eerst aan de beurt, de andere zus moet eerst nog verjaren.

De vijftienjarige ging voor de blauwe vogeltjes van de reeks Park Slope van Erin McMorris. Heerlijk vind ik ze! En helemaal iets voor haar!
Het patroontje is de populaire rok met zakken en stolpplooi uit de Knipmode van maart '09. U ziet hier en hier en hier en hier nog andere voorbeelden. In tegenstelling tot wat ik dacht was het niet zo gemakkelijk. Namelijk daar waar de zijvoorrok aan de voorrok komt moet je een rechte hoek van 90° stikken en dat lukte dus bijna niet he! Er zitten in de rok nog steeds froemels op die plek.

Met een overschotje maakte ik een zelfkantrokje voor Lili, die ook al zo mooi staat met blauw. Reuzeblij is ze, nu ze dezelfde rok heeft als haar tante!

Pixie Lili met vogeltjesrok

Klaar op een kwartiertje! Ik maakte al eerder zulke rokjes maar dan zat ik er toch zeker een uur aan, ik begin nu duidelijk te merken dat mijn naaiskills erop vooruitgaan!

Pixie Lili

En oma? Die breide lustig voort! Nu heeft Miss Balorigheid ook een Stella Pixie Hat!

13 opmerkingen:

  1. Mooi mooi!O,en die laatste foto van Lili...!
    Ik heb mijn schoonmoeder al kunnen overtuigen voor ook zo'n twee mutsjes:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh die mooie stofjes, ik heb die ook nog liggen, maar voorlopig hebben ze genoeg kledij denk ik, tzal een rokje voor dezomer worden. En dankzij jou heb ik die boek van 'vintage baby knits' gaan kopen!!jeeuy,daar aas ik al maaaaaanden op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. populair patroon, hé. Zeer goed gelukt met die stof en dat van Lili ook natuurlijk en haar mutske past erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi!
    Ben van plan hem ook nog eens te maken met een licht katoentje. Een rok met zakken vind ik super.
    Die 90° hoek is inderdaad wat trekwerk. Bij mij is het ook niet optimaal gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werd ook geboren toen mijn zus 12 was. En zij is ook mijn meter. Ik heb haar ook veel moeten missen, maar mocht ook vaak logeren en mee stadten enzo.
    Niks is zo heerlijk als een grote zus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooimooimooi! 'k Heb de rok hier ook geknipt liggen. Maar geen idee wanneer ik tijd ga vinden om hem ineen te steken :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te lezen. Ik ben zelf de kleine zus (mijn broers waren dertien, twaalf en zes bij mijn geboorte) en voel dat speciale gevoel dat je beschrijft over je zus, van mijn broers afstralen.
    Mooie rok trouwens. En Lili is zo schattig! De fierheid staat op haar gezicht te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Wat lief zo'n klein zusje :) heb ik nooit gehad en kheb dat gelijk altijd als een gemis ervaren.
    Voor de geïnteresseerden; je kan dat patroontje nog op de site van knipmode kopen. Of het volledige boekje op deze site: http://www.destoffenkraam.nl/knipmode.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schone rok, hij zit precies als gegoten.
    Mijn uiteindelijke versie is al een tijdje klaar...maar te groot en moet hem nu nog innemen. Daar heb ik nu eens geen goesting in zeg!

    Ook het rokje van Lili is prachtig. Het staat haar beeldig en valt heel schoon. Ik heb ook ooit eens zo'n zelfkantrokje geprobeerd, maar 't trok echt op niets. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het stofje is op, denk ik. Ik zocht het bij Lien en kan het niet meer vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Griet: ja! Mijn zus koos het online uit, eventjes voor Petit Bazaar. En toen we daar stonden merkte ik ineens dat er nog maar 60cm op de rol zat! Ik panikeerde eventjes want ik had het m'n zus al beloofd!!! En uit 60cm krijg je geen rok he! Gelukkig had Lien nog ergens een metertje liggen. Het was wel wat paswerk om de patroondelen eruit te krijgen, daarom loopt het patroon van de vogeltjes ook niet zoals het hoort!

    @polkadotjes: mijn eerste exemplaren zijn ook zo mooi niet als de laatste. De stof mag niet te zwaar zijn! En ook heb ik gemerkt dat de elastiek echt net in de tunnel moet passen, de tunnel mag niet te breed zijn. Ik gebruikte voor dit rokje ook brede elastiek (3cm) en dat is veel mooier. Misschien ben je daar iets mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kan er iemand mij het patroon van het rokje 4c uit de knip mode juni 2010 tegen een vergoeding bezorgen aub. Ben aan het einde van mijn zoektocht al tot in Nederland gezocht. PLEASE contacteer mij op druyts.gijbels@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen